(Forts. fra forrige nummer:)
10. Hyrden
– Profeten Esekiel var blant dem som var blitt bortført til
Babylon da kong Nebukadnesar første gang erobret Jerusalem. Esekiel
virket samtidig med Jeremia, og innholdet i budskapet går ut på mye av
det samme. Men Esekiel taler til de bortførte i Babylon.
– Esekiels profeti tar til med et spesielt syn av Herrens herlighet og
hans kjeruber. Så får profeten se noe av det som foregår i Jerusalem.
Og han må tale det samme domsbudskap som Jeremia. Dessuten får han se
at Herren setter innsegl på sine før dommen utføres. Og en rest skal
bli frelst.
– En avgjørende sak er oppgjør med synden. Ingen skal tenke at Guds dom
rammer urettferdig. Den som synder, skal dø. Og det er avgjørende at de
som skal forkynne Herrens budskap, gjør det rett.
–Herren skal samle et folk som vender om fra avgudene. De skal få en ny
ånd, så de følger Herrens bud. De som blir berget, skal skamme seg over
sine synder.
– Esekiel har en rekke budskap rettet mot hedningefolk. De mektige, de
som setter seg opp mot Herren, skal styrtes ned. Som særlige eksempler
på dette nevnes Tyrus – den store handelsmakt – og Egypt – som Israel
gjerne ville støtte seg på.
– Betegnelsen hyrde er viktig hos Esekiel. De som skulle være hyrder
for Israel, leder vill. Men Herren skal selv være deres gode hyrde. Og
Gud skal sette en av Davids ætt til hyrde over dem, og opprette sin
fredspakt med dem.
– Det er ikke for folkets egen skyld at Herren tar seg av dem. Gud gjør
det for sitt eget navns skyld. Derfor skal han samle dem igjen, rense
dem så de blir rene fra synden, gi dem et nytt hjerte, og gi sin Ånd i
dem.
– Et syn av bein som blir levende, viser hvordan Herren skal skape nytt
liv for folket av det som var helt dødt. Det frelste folk skal ha
Messias – Herrens tjener David – til fyrste.
– Esekiel får også åpenbart at Israel i den siste tid skal bli angrepet
av Gog og Magog, men bli frelst ved at Gud griper inn på underfull
måte. Til sist får profeten et syn av templet og staden i den siste
tid. Det er et bilde som fører tanken mot fullendelsen. Stadens navn
skal være: Herren er der.
11. Han som skal komme
– I Tolvprofetboka finner vi skrifter av profeter fra
forskjellige tider. Noen virket i kongedømmets tid, andre virket etter
gjenkomsten fra Babylon.
– Profeten Hosea virket da nordriket sto på høyden av sin makt, og fram
til det ble erobret av assyrerne. Profetens ekteskap ble brukt som et
bilde for å vise Herrens kjærlighet til Israel. På grunn av frafallet
kunne ikke Israel kalles Guds folk. Men Herrens kjærlighet varte ved,
og det skulle komme en tid da et nytt folk dannes, da de kalles “Den
levende Guds barn”, samlet under én høvding. En ny pakt skal opprettes,
da folket av hjertet bekjenner Herrens navn. Da skal de, ydmyke og med
frykt, søke Herren sin konge.
– Hovedbudskapet hos Hosea er at Israel har forkastet sannheten,
kjærligheten og gudskunnskapen. Alle de tre ledende grupper i landet –
prest, konge og profet – førte folket vill. Når folket omvender seg,
heter det at Gud skal gjøre dem levende etter tre dager. Omvendelsen
forutsetter Messias gjerning, han som skulle være tre dager i graven.
Ja, Gud er den som oppsluker døden og gir oppstandelse. Herren skal
lege deres frafall. Etter forbildet med at Israel ble frelst fra
trelldommen i Egypt, ble også Messias ført dit på grunn av forfølgelse,
og kom tilbake derfra.
– Profeten Joel bruker bildet av grashoppesvermer om den ulykke som
skulle ramme folket på grunn av deres frafall. Men Gud skal sende en
lærer som forkynner rettferdighets vei. Herren skal bo hos sitt folk.
Og det skal komme en dag da alle som hører ham til, skal ha hans Ånd.
Herren skal utføre dom i Josafats dal. Frelse skal gies på Sion.
– Profeten Amos virket samtidig med Hosea. Han peker på hvordan
Samaria, på tross av Herrens store gjerninger mot Israel, har falt fra
i synd. Den store Herrens dag som skal komme, betyr mørke og dom for
syndere. Men en dag skal Davids falne hytte gjenreises.
– Obadjas korte profeti taler om motstand mot Israel fra de folk som
egentlig var deres frender. Det skal være en rest av unnslupne på Sion,
og derfra skal redningsmenn komme.
– Jonas ble sendt med Herrens ord til Ninive, hovedstaden i det mektige
assyrer-riket. Jonas forsøkte å flykte fra Herren, og ble kastet i
havet og slukt av en stor fisk. Der var han i tre dager og tre netter –
et bilde på at Messias måtte være så lenge i graven. Jonas’ bok taler
klart om at Gud har omsorg også for hedningefolk.
– Profeten Mika virket samtidig med Jesaja. Og han kommer med flere
lignende profetier om Messias. Utgangspunktet for budskapet er at Gud
fra sitt hellige tempel skuer ut over hele jorden. Han må dømme folkets
frafall. Men en dag skal han som hyrde samle Israels rest. Kongen skal
gå foran som en veibryter. En dag skal fjellet der Herrens hus står,
være høyt hevet over jorden, og folkeslag skal søke dit. Herren skal
være konge. Den som Gud skal bruke til å bringe sin frelse, skal bli
født i Betlehem. Mika taler videre om at oppgjøret med synden er som en
rettssak, og at folket skal samles igjen fra alle jordens kanter.
– Profeten Nahum taler domsord mot Ninive, stormakten på den tid da
nord-rikets tid gikk mot slutten. For Guds makt skal jordens mektigste
falle. Herren er en hellig og nidkjær Gud, og et vern for dem som tar
sin tilflukt til ham.
– Profeten Habakkuk får se betydningen av å vente på Guds
åpenbaringsord. Og han forkynner at den rettferdige skal leve ved tro.
Herren skal dra ut med frelse for sitt folk og sin salvede.
– Profeten Sefanja taler om Herrens vredes dag. Men en dag skal folk –
fra hele verden – få rene lepper, så de tilber Gud. Det Guds folk som
da samles på Sion, skal være ydmykt, og sette sin lit til Herren. Han
skal ta bort straffen for synden.
– Profeten Haggai virket i Jerusalem like etter tilbakekomsten fra
Babylon. Han oppmuntret til å bygge Herrens hus opp igjen.
Stattholderen i Juda på den tid, Serubabel, utvelges av Gud til å være
en signetring. Slik står han som et av forbildene på Messias.
– Profeten Sakarias virket samtidig med Haggai. I hans budskap finnes
en rekke utsagn som peker på den framtidige frelse og på Messias’
komme. Profeten får se Satan anklage ypperstepresten Josva for Herrens
engel. Men yppersteprestens misgjerning taes bort, og han blir kledd i
høytidsklær. Dette er et tegn på at Herrens tjener Spire skal komme.
Ved ham skal på én dag misgjerningene taes bort. Gull-lysestaken skal
fylles med olje direkte fra oljetrærne. Og de to salvede –
ypperstepresten og stattholderen – står hos all jordens herre. Han som
heter “Spire”, skal bygge Herrens tempel, og han skal være både konge
og prest. En dag skal Israel frelses og samles fra hele verden. Ja,
hedningefolk skal komme og søke Herren. Sions konge skal komme ridende
på et esel, på eselfolen.
– Videre taler Sakarias mye om lidelse i forbindelse med frelsens
gjerning. Israel har hyrder som ikke leder rett. Profeten står som
eksempel på en rett hyrde. Lønnen er tretti sølvpenger, som siden blir
kastet bort til pottemakeren. Det er hva Judas fikk i lønn. Herren sier
at det er han selv som aktes verd denne lille lønnen. Hyrden skal
slåes, og fårene bli spredt, slik det skjedde da Menneskesønnen ble
grepet i Getsemane. Men han som skal fullføre frelsen, må også dø. Han
blir gjennomstunget. Profeten gjør det klart at det er Gud selv som
rammes. Messias er Guds enbårne sønn. Ved hans verk er det åpnet en
kilde mot synd og urenhet. Det skal skje på en dag med mørke, da det
blir lys mot kvelden. Da skal levende vann strømme ut fra Jerusalem.
Herrens kongedømme skal være opprettet over hele jorden. Guds rike er
kommet. Og hedningefolk skal komme og tilbe. Men en dag i de siste
dager skal Herren stride mot de hedningefolk som angriper Jerusalem.
– Profeten Malakias’ bok er det siste profetskriftet vi har. Han
begynner med å tale om Guds uforskyldte utvelgelse, slik det vises i
beretningen om Esau og Jakob. I frelsens tid skal Herrens navn bli
stort blant hedningene. Han som skal komme, er paktens engel. Messias
er “Gud med oss”. Han skal rense Herrens tempel. Foran ham skal det
komme en budbærer, en som rydder veien. Ved Messias’ gjerning skal
forholdet til Gud bli rett. Herren skal se med behag på dem som frykter
ham. Men de lever i en ugudelig verden. Det er budskapet om at det skal
komme en profet på linje med Elias, for å forberede folkets møte med
Messias, profeten Malakias’ avsluttes.
(Forts. i neste nummer.)