Artikel nr 11 fra blad nr 6-2006
Emne: Bokmelding
Ny bok: “Bre teppet ditt over meg for du er løser”


Av Eivind Gjerde

Tittel: Bre teppet ditt over meg for du er løser - En fortolkning av Ruts bok i frelseshistorisk lys 
Forfatter: Kjetil Fredriksen 
Utgiver: Kjetil Fredriksen 2006. 138 s. innbundet 

Kjetil Fredriksen har gitt oss en original og oppbyggelig utlegging av Ruts bok! Forfatteren er utdannet adjunkt og har virket som forkynner i 25 år i Skolelaget, Santalmisjonen og har fra 2000 vært forkynner i Norsk Luthersk Misjonssamband. 

I sin bok vil Kjetil Fredriksen se Ruts historie i frelseshistorisk belysning. I forordet skriver han følgende: “Ruts bok er en sann fortelling fra dommertiden, men inneholder et guddommelig budskap som ligger skjult i fortellingen. Dette skjulte budskapet ligger i navnenes betydning og i fortellingens forløp.” Det er dette skjulte eller allegoriske budskapet forfatteren tar frem i boken. Den allegoriske fortolkningsmetode er gammel i kristenheten, og den har sin store svakhet i at en bibeltekst kan tolkes meget vilkårlig og brukes til å forklare nesten hva som helst. (Allegori betyr å fremstille i bilder). Denne faren er Kjetil Fredriksen fullt klar over, og han bruker et helt kapittel på å gi oss en nøkkel til å forstå Ruts bok.  Nøkkelen til Ruts bok er at den taler om Kristus! Å lese Det gamle testamentet i lys av Kristus er ikke noe som kirken har funnet på, men det har Skriftens egen Herre, Jesus Kristus selv lært oss, se Joh 5,39 og Luk 24,27. Jesus Kristus og frelsen i ham er sentrum i hele Bibelen, både Det gamle og Det nye testamentet. 

Boken er bygget opp slik at etter et par innledningskapitler blir hvert kapittel i Ruts bok gjennomgått. Ruts bok i Bibelen består bare av fire korte kapitler, og disse er tatt med i boken. 

Kjetil Fredriksen tolker Ruts bok slik at den skjulte mening i teksten i hovedsak viser til forholdet mellom det jødiske folket og Jesus Kristus. Ruts svigermor Noomi, som i kapitel l forlater Israel sammen med sin mann, tolkes som et bilde på det jødiske folket som har måttet forlate sitt land. Rut selv, som i utgangspunktet var en hedensk moabittinne, men som ville ha Israels Gud som sin Gud, blir sett som et bilde på alle hedningefolk som blir frelst av nåde for Kristi skyld. De to mennene som kunne løse Rut, sees som bilder på de to frelsesveiene i Bibelen, lovens vei og nådens (frelsens) vei. Boas, som blir Rut sin løser og mann, sees som et bilde på Jesus Kristus. Ekteskapet mellom Boas og Rut tolkes som et bilde på forholdet mellom brudgommen Kristus og bruden som består av menigheten av frelste jøder og hedninger. Disse tolkningene virker meget troverdige. 

Kjetil Fredriksen advarer i denne forbindelse også kraftig mot det hat og den motstand som det jødiske folk møter i dag, og tolker det slik at vi nå lever i den siste tid. Det skjulte budskap i Ruts bok skal snart få sin konkrete og historiske oppfyllelse. Jødene vil snart vende seg til sin eneste redningsmann, nemlig Jesus Messias. Forfatteren awiser den såkalte erstatningsteologien, som sier at kirken har overtatt løftene til jødene. 

Den allegoriske fortolkningsmetoden har sine farer, men jeg synes at forfatteren har gitt oss en tillitvekkende og bibelsk god og oppbyggelig fortolkning av Ruts bok, som bør få mange lesere. Boken er illustrert av Britt E. Hadland.