Av Kristoffer Fjelde
Norvald Yri:
GUDS JA TIL JESUS KRISTUS.
Oversettelse og tolkning av apostelen Paulus brev til Romerne (kpt 1-8).
Visjon og virkelighet A/S, 358 s., kr 195
Kan kjøpes fra Bibelsk tros kassettjeneste, Postboks 116, 4320
Hommersåk.
Luther sier: "Dette brevet er selve hovedsaken i Det nye testamentet,
og det aller reneste evangelium. Det vil være av stor betydning for en
kristen at han ikke bare kan dette ordrett utenat. Han bør hver dag
være opptatt med det, som sjelens daglige brød. Det kan aldri leses og
granskes for grundig. Og jo mer det brukes, desto mer verdifullt blir
det, og desto bedre smaker det."
Lys over Guds rettferdighet. Rom 1,17 får et helt nytt innhold for han.
Guds rettferdighet er en rettferdighet av tro, ikke av gjerninger. Den
rettferdige lever av å tro på den korsfestede Frelser og det han gjorde
i vårt sted. Uten Kristus er synden under Guds dom og vrede. Med
Kristus er synderen ikke lenger under Guds dom, men frikjent. Luther
tok sin tilflukt til Kristus og fikk visshet for at han var frikjent
hos Gud.
"Da kjente jeg meg helt i gjennom gjenfødt, og opplevde at jeg gikk
gjennom åpne porter like inn i Paradis!" skriver han. "Like sterkt som
jeg før hadde hatet det ordet "Guds rettferdighet", like sterkt måtte
jeg nå elske og lovprise dette ordet som hadde blitt så søtt for meg.
Således ble i sannhet dette Paulus-ordet for meg inngangen til
Paradis".
Den katolske munken ble gjenfødt ved Rom 1,17. Ingen kan se Guds rike
uten han blir født på ny, sa Jesus til Nikodemus (Joh 3).
Forskjellige slags fortolkninger er det av Romerbrevet. Når vi tenker
på katolsk lære så sier den bl. a. at hver og en som påstår at
mennesker blir rettferdiggjort bare gjennom å bli tilregnet Kristi verk
taler usant. Dette stemmer ikke med Rom 3,28.
Etter luthersk lære utelukkes våre gjerninger når det gjelder vår
frelse. Kristus er lovens ende til rettferdighet for hver den som tror.
Rom 10,4.
Norvald Yri som i mange år har forkynt og undervist i Romerbrevet på
Fjellhaug skoler og på misjonsmarken, legger i sin kommentar brevet ut
paulinsk og luthersk, som C. O. Rosenius og Øivind Andersen med flere.
Det er nyttig og nødvendig å gjøre seg kjent med Guds frelses
åpenbaring i Kristus.
Når Gud ved sitt ord og sin Ånd tar gjerningene fra oss, blir vi
fortapte i oss selv. Vår "teori-kristendom" havner på konkursens
skraphaug. Da blir den ugudelige rettferdiggjort og gjenfødt. Rom 4,5.
(Guds ja, s. 50-53).
Når en gjenfødt opplever synden som hersker i kjødet, når en blir tatt
til fange under synden og dødens lov, og opplever Rom 7. Når en roper
med Paulus: Hvem skal fri meg fra dette dødens legeme? Hva da?
Om dette skriver Rosenius: "Det kommer tider i en kristens liv, da
synden så raser i hjerte og samvittighet, at han ligger der bare som en
forskrekket og vanmektig tilskuer av striden, ligger bare og veier
mellom disse makter: Synden og nåden, dommen og barmhjertigheten, hvem
som nu er mektigst til å overvinne den andre. Da skal det bli hans
eneste frelse, om han får nåde å innse og tro hva her står, at likesom
synden har hersket ved døden, så skulle også nåden herske ved
rettferdigheten til evig liv ved Jesus Kristus vår Herre." Rom 5,21.